Günster waterval/burgruïne Steinschloß

10 augustus 2022 - Sankt Peter am Kammersberg, Oostenrijk

Vanmorgen zijn we naar de Günster waterval gereden. De hoogste waterval van Stiermarken met zijn 65 meter. Een rit van 17 minuten vanaf de camping.

Langs rotsachtige paden, met flinke wortels van de bomen er tussendoor en via (soms vrij gladde) paden, vervolgden wij onze weg naar boven. Het was druk, waardoor je constant mensen om je heen had die zowel naar boven als beneden wilden.

Wat een prachtig natuurverschijnsel en met wat een geweld komt dat water de berg af gekletterd. Erg mooi en indrukwekkend.

Op een gegeven moment werd ik duizelig en onze oudste dochter wou niet hoger. Wij zijn een stuk afgedaalt en gaan zitten. De jongste is met papa nog wat hoger gegaan. Toen het pad alleen nog uit gladde rotsen bestond, zijn hun ook omgedraaid en teruggekeerd naar ons.

Samen hebben we de verdere route naar beneden afgemaakt. Aan het eind konden we via wat rotsen van het pad af om het water te voelen. Zo koud en zo helder. Een bezoek aan deze waterval was zeker de moeite waard.

Beneden bij het hutje gingen we wat drinken, om daarna onze weg te vervolgen naar de ruïne. Burgruine Steinschloß in Mariahof. Een kasteelruïne op 1180 meter boven zeeniveau. Vanaf de waterval een rit van 40 minuten (langs de camping op).

Door een foutje zijn we eerst helemaal naar boven gereden. Hoger dan dit konden we niet. Daar was een hutje, waar we wat hebben gedronken. Het uitzicht was top.

Daarna daalden we met de auto af naar beneden (ongeveer 5 min.) om richting de ruïne te gaan. We moesten wat verderop parkeren, maar het was de wandeling meer dan waard.

Wat een prachtige omgeving. We konden via de aangegeven paden, de hele ruïne bezichtigen. De meiden vonden het interessant en stelden allerlei vragen. We keken onze ogen uit. En de rust hier en al die vlinders die rond fladderen. Het was echt fantastisch!

Voor de ruïne zat een klein hutje. Dit was echt op en top Oostenrijk. Uitzicht op de koeien, (waarvan er 1 een koe bel om had), Tiroler muziek op de achtergrond, bediening in speciale kleding.  We dronken wat en zijn toen weer richting de auto gelopen.

Wat een heerlijke dag met 2 super leuke uitjes. Met name de ruïne, dit was voor mij echt het hoogtepunt van de dag.

Als afsluiting gingen we uit eten. Eenmaal op de camping as usual. De meiden speelden met hun vrienden/vriendinnen en wij dronken een afscheidsborrel bij onze Brabantse kennissen, omdat zij morgen vroeg vertrekken.

20220810_11115820220810_11485620220810_14052620220810_14300320220810_14365220220810_144158